Cieľom tejto publikácie je v teoretickej rovine sprístupniť základné poznatky o význame a dôležitosti hry a hračky pre život detí a pre rozvoj ich osobnosti. Dieťa sa nielen hrá, ale hrou žije, učí sa a rozvíja celú svoju osobnosť s dôsledkami na celý budúci život.
Je preto kľúčové, aby si to rodičia a všetci, ktorí s deťmi v predškolskom veku žijú a pracujú, uvedomili a pochopili zásadnú dôležitosť hry. Svojimi názormi a prácami to potvrdzujú aj mnohé významné osobnosti pedagogiky a ďalších odborných oblastí.
Publikácia opisuje vznik a vývoj hry, vysvetľuje pojem a definície hry, jej podstatu a význam pre deti. Približuje hru a detskú hru v historickom kontexte od predhistorického obdobia až po stredovek, ďalej uvádza teórie hry a názory významných osobností pedagogiky, psychológie a i. na hru v období novoveku. Osobitne uvádza názory slovenských a českých pedagógov.
Záverečná kapitola sa venuje hre a hrovej činnosti detí predškolského veku v súčasnosti, výchove detí hrou v materskej škole (aj vo vzťahu k učeniu dieťaťa v predškolskom veku) a rozvoju osobnosti dieťaťa v hre v intenciách súčasných prístupov a trendov v školstve. Samostatná kapitola je venovaná vzniku, vývoju a významu hračky pre deti v dejinách.
Publikácia je určená najmä učiteľom a vychovávateľom v oblasti školstva, ako aj študentom pripravujúcim sa na učiteľské povolanie a v neposlednom rade aj rodičom.