Vládcova mladosť
Mnohé diela s historickou tematikou zanechajú v čitateľoch dojem, že v staroveku existovali len nevestince, intrigy, orgie a svätyne s tajuplnými obradmi. Namiesto života stvárňujú cirkus...
Manfredi ale neponúka umenie na efekt. Príbeh sa odvíja v pokojnom tempe, bez snahy o falošnú dramatizáciu. Malý Alexander sa hrá, učí, zvedavo pozoruje svet, ktorého obzor sa stáva čoraz širším. Udalosti odzrkadľujú prirodzený rytmus života. Harmónia textu vychádza z Manfrediho viery v človeka. Jeho postavy konajú vždy s dobrým úmyslom — Olympias dáva zavraždiť malé dieťa z lásky k Alexandrovi, Demostenes podrýva mierové rokovania v snahe uchrániť aténsku demokraciu. V konečnom dôsledku nemôžme nikoho bezvýhradne odsúdiť, ale ani obdivovať. Spolu s autorom objektívne hľadíme na osud mladíka objavujúceho svet vedomostí pod vedením Aristotela, svet politiky a bojov pod vedením otca Filipa, ako i svet lásky a priateľstva. Naša pozornosť sa sústreďuje na detaily všedného života — spôsob stravovania, odievania, stav dobovej vedy a techniky. Vierohodnosť textu autor dotvára nenásilným prepájaním vrstiev faktu a fikcie prostredníctvom ,,autentických" anekdot (napr. príbeh o stretnutí Alexandra s Diogenom a pod.).
Alexander teda vyrastá v takmer idylickom prostredí — lebo len také prostredie sa môže stať zdrojom jeho neskoršej sily pri prekonávaní prekážok na ceste za ovládnutím sveta. Už tu však môžeme vycítiť, že autorov obdiv nepatrí Alexandrovi ako jedincovi, podliehajúcemu náhodným okolnostiam, ale ako synovi a tvorcovi doby zaujímavých myšlienok. ,,To básnici vytvárajú hrdinov... — a nie naopak. A básnici sa rodia len keď sa more, nebo a zem nachádzajú vo vzájomnom mieri," (s. 144) hovorí historik Kallistenes. Manfrediho román nadväzuje na tradíciu ,, poctivých" biografií nemeckých autorov (Lion Feuchtwanger, Stefan Zweig, bratia Mannovci), je románom ideí humanizmu a pacifizmu, románom fascinácie duchom.
Pokojné tempo udalostí v Dedičovi ríše spôsobuje aj skutočnosť, že knižka tvorí prvú časť rozsiahlejšieho cyklu o Alexandrovom živote. Sleduje počiatky, predpoklady, načrtáva obraz Alexandra ako mladého idealistu, obklopeného vernými priateľmi a múdrymi radcami. Vládca sa chystá na svoj prvý veľký skok cez Bospor a Dardanely. Vrhá svoj oštep do pieskov Ázie, aby čitateľa navnadil na púť knižkami Veštba Amonova a Dobyvateľ.
Miloš Ferko, Knižná revue 18/2000