20.storočie - Zora Rusinová a kolektív, Slovenská národná galéria, 2000

79,96 €

Pridajte do košíka a poštovné máte zadarmo :)
20.storočie - Zora Rusinová a kolektív, Slovenská národná galéria, 2000
20.storočie - Zora Rusinová a kolektív, Slovenská národná galéria, 2000

20.storočie

Dejiny slovenského výtvarného umenia. Čítať viac

Vydavateľstvo
Slovenská národná galéria, 2000
Počet strán
638

Dejiny slovenského výtvarného umenia. Čítať viac

  • Pevná väzba
  • Slovenčina
Vypredané

Zadajte e-mail a budeme vás informovať, keď bude kniha dostupná.

Dostupné v 13 knižniciach. Požičať v knižnici

Naši škriatkovia odporúčajú

Šach a mat - Ali Hazelwood, CooBoo SK, 2024

Viac o knihe

   Knižka vyšla v rámci cyklu Dejiny slovenského výtvarného umenia ako katalóg k výstave Umenie 20. storočia, ktorá sa konala v Slovenskej národnej galérii v roku 2000.
Čítať viac
Počet strán
638
Väzba
pevná väzba
Rozmer
31x22cm
ISBN
8080590311
Rok vydania
2000
Naše katalógové číslo
9978
Jazyk
slovenčina
Vydavateľstvo
Slovenská národná galéria
Kategorizácia

Našli ste nepresnosti? Dajte nám, prosím, vedieť!

Nahlásiť chybu

Máte o knihe viac informácií ako je na tejto stránke alebo ste našli chybu? Budeme vám veľmi vďační, ak nám pomôžete s doplnením informácií na našich stránkach.

Hodnotenia

5,0 / 5

1 hodnotenie

1
0
0
0
0

Ako sa páčila kniha vám?

Recenzie čitateľov

Alena Sedláková
Neoverený nákup
1.10.2007
O dejinách výtvarného umenia 20. storočia......
S dôrazom na multimediálnosť a variabilnosť dnes používaných projektov vo výtvarnom umení, umeleckých metód, ktoré integrujú viaceré oblasti všeobecného a zážitkového vzdelávania, považujeme interpretácie výtvarného umenia od druhej polovice XX. storočia doteraz, ako aj vyplývajúcich axiologicko-poetologických aspektov, za modelujúci spôsob interpretácie k východiskám a presahom do teórie o súčasnej umeleckej ilustrácii v knihách pre deti. Tieto interpretácie sú pre tvorbu – verbálnu aj neverbálnu, zdrojmi podnetov pre výchovu umením. Vidiac popri inom prirodzený výtvarný prejav aj citlivú, kultivovanú a samostatnú osobnosť dieťaťa v jeho permanentne trvajúcom ontogenetickom vývoji.
Detský svet je vnútorný život a zrkadlo vo výtvarnom prejave. Umenie a dieťa sú spájané vo vzájomnej komunikácii prostredníctvom cítenia, percepcie, recepcie, procesu edukácie, myslenia, a nevyčerpateľného, analogicky vnímaného vzťahu v konfrontáciách vzdelávania a pedagogicko-psychologického skúmania.
K charakteristickým znakom našej doby patrí zdôrazňovanie takých vlastností, akými sú napríklad schopnosť presadzovať sa, dosahovať niečo, súťažiť a víťaziť, menej však schopnosť trpezlivo znášať ťažkosti, prehry, bolesti alebo choroby ako súčasti ľudského osudu. V kultúre, orientovanej dosť jednostranne, stratilo výtvarné umenie svoje pôvodné postavenie. Zostalo nástrojom výpovedí a metódou kreatívnej komunikácie, no hodnotový systém spôsobil špecifický deficit a zatlačil jeho konkrétnosť postavenia do úzadia.
Pri kritickom pohľade na prejavy a charakter slovenského výtvarného umenia od druhej polovice XX. storočia doteraz, existuje úsilie zachytiť ho v celom rozsahu tak, aby bolo čo najzrozumiteľnejšie. Pochopiť a uvedomiť si ovplyvňujúce tendencie jeho vývoja je predmetom vedeckých výskumov Slovenskej akadémie vied v Bratislave, sekcie dejín umenia.
Aspekty a východiská výtvarného umenia existujú vo svojej podobe predovšetkým svojou filozofiou a psychológiou. „História slovenského výtvarného umenia 20. storočia je obrazom zápasu o svojbytnosť a samostatnosť nielen umeleckú a individuálnu, ale vždy aj politickú. V jej závitnici sa odvíja kozmopolitizmus, programy súvisiace s národnou identitou, úsilie o internacionalizmus, multikulturálnosť... Práve umenie je dokladom toho, že dejiny sa opakujú, spupné režimy a perzekučné systémy striedajú obdobia odmäku a kultúrneho rozvoja, že moc a ideológia sa presadzujú nielen slovom, ale vždy i hmotným artefaktom.“
Psychológia umenia sa považuje za silný a etický faktor, ktorý je nepretržitým objektom partnerských, kolegiálnych a priateľských vzťahov v úzkom okruhu spoločenského diania.
Výtvarné umenie od začiatku druhej polovice XX. storočia doteraz má silné postavenie v slovenskej kultúre. Napriek spoločenským obmedzeniam dosiahlo vrchol svojej duchovnej sily a odkazov. Krátkodobo trvajúce umelecké metódy s rešpektom otvorili spôsoby kontaktov a udržali sa natrvalo v histórii umenia slovenskej kultúrnosti. Vzájomné vzťahy medzi druhmi umení ukázali cesty dorozumenia sa umeleckými formami štátov oddelených „železnou oponou“. Tendencie umeleckých metód zahraničných umelcov prenikli k nám prirodzenou cestou, pretože duchovné hodnoty komunikácie nemožno zhatiť materiálnou bariérou. Umelecké vyjadrenie aj výtvarným jazykom sprostredkovalo podstatu a obsah správy, ktorá nesie najľudskejšie hodnoty – život vo svojej jedinečnosti.

Aj napriek tomu, že je táto kniha nateraz vypredaná, dovoľujeme si tvrdiť, že nie je pre nás iba katalógom k uplynuvšej významnej výstave, ale má charakter aj istej dôležitej formy najnovších dejín výtvarného umenia. Jej monumentálnosť a výpovedná hodnota spočíva v tom, že predstavuje doposiaľ chýbajúcu ucelenosť v náhľadoch na výtvarné umenie posledného obdobia a preto ju veľmi odporúčame aj ako podnet pre reedíciu, hoci aj na pokračovanie.
Čítať viac

„V Prahe a ešte na niektorých iných miestach som sa naučil byť sám. Byť sám sebou som sa doteraz nenaučil. Sám viem byť aj v dlhom rade na kapry. Ide to bez námahy, nemusím sa na to ani sústredí - pokiaľ si ma nevšímajú, na množstve ľudí okolo nezáleží. No na to, aby sme boli sami sebou, potrebujeme druhých.“

RAJc je preč - Pavel Vilikovský, 2018
RAJc je preč
Pavel Vilikovský